Većini ljudi koji vole satove, koji ih nose i uživaju u njima, na spomen Rolex-a, kao prva asocijacija dolazi Submariner. Nesumnjivo Rolex-ov najprodavaniji model i sat čiji se dizajn sve više kopira. Tu su još i poneki modeli poput GMT Mastera, Explorer-a, Daytone. Ali vjerovatno nikom (možda i grešim) na pomen Rolex-a ne padne na pamet model Milgauss. Sat koji postoji još od 50-ih godina prošlog veka, koji stoji u redu iza svih Rolex-ovih velikana i čeka svoju šansu da zasija punim sjajem. Lično se nadam da će je nekada i dobiti, a sve su prilike da hoće i da će dokazati da je nepravedno godinama bio u senci.
Ali ajde da počnemo, kako i treba, od samog početka, jer Milgauss je takav model da će sigurno ostati označen kao poseban u liniji “Rolex profesionalnih satova”. Sve je krenulo nakon Sir Edmund Hillary-ja i Tenzing Norgway-a osvajanja Mont Everest-a 1953. godine. Kao jedan početak satova koji su na neki način i proslavili Rolex. Godina 2013. označava 60 godina od početka novog Rolex-ovog legendarnog koncepta nazvanog: “Professional Watches” - Profesionalni satovi. Oni su pak deo ”Rolex Tool Watch History”, istorije Rolex satova kao “alatki” specijalnih namena.
Ser Edmund je nakon osvajanja Eversta dobio Rolex časovnik prikazan na slici. Pomenuti model umalo je mogao da završi na aukciji, a time i u nekoj od najvećih privatnih kolekcija. Naime, udovica pokojnog Ser Edmonda, Lady Hillary, je sat postavila na aukcijsku prodaju, meutim ministarstvo kulture Novog Zelanda je stopiralo prodaju proglasivši sat predmetom od istorijske vaznosti. Svi satovi uključujući i Oyster Perpetual gravirani sa “Sir E. Hillary”, Sir Ed je predstavio 1953. godine nakon osvajanja Eversta-a. Pomenuti Rolex je nosio i prilikom ekspedicije na Antarktiku 1955-1958. godine. Veruje se da bi sat na auciji dostigao i cenu preko 20.000,oo USD.
Nakon ove, po meni zanimljive price, o samom početku cele professional kolekcije, vreme je da se fokusiramo na model o kom je reč. Milgauss je sat čistih linija, jednostavnog izgleda. Pojedinci bi rekli i dosadnog, ali mislim da se tu krije nešto više što itekako nije dosadno. Sat je prvenstveno bio namijenjen odredjenoj grupi ljudi, te možda baš u tome leži tajna njegove donekle slabije popularnosti. Ona je bila do te mere mala da je Milgauss bio povučen iz linije 1988. godine. Sat je imao karakteristike koje jednostavno mnogima sa kintom i prosečnim ljudima bez kinte, hiljade $ nisu bile mnogo važne. Slična je priča bila i sa relativnim neuspehom prvih modela Rolex Daytona-e, koje su se vukle zaboravljene po nekim prašnjavim policama američkih radnji.
Takođe se može spomenuti, ovaj model nikada nije bio reklamiran i eksponiran koliko ostali. Verovatno jer su mislili da takav sat jednostavno nemože imati široku primenu i biti popularan među ljubiteljima satova. Naime, Millgauss je prvenstveno namenjen ljudima koji rade na mestima gde su velika elektromagnetna zračenja, koja mogu poremetiti pravilan rad časovnika.
Ime ovog modela je otuda i izvučeno, dakle MIL potiče od francuske reči za hiljadu, dok je GAUSS osnovna jedinica za merenje jačine magnetnog polja. Iz samog imena možemo zakljuciti da je Milgauss otporan na jačinu magnetnog polja od 1000 Gauss-a. Poređenja radi, evo liste na kojoj se vidi koliko iznose pojedine jacine magnetnog polja:
25 G: the Earth's magnetic field in ITS core
50 G: a typical refrigerator magnet
100 G: a small iron magnet
2000 G: a small neodymium-iron-born (NIB) magnet
15,000-30,000 G: a medical magnetic resonance imaging electromagnet (MRI)
Postoji jedna zanimljivost vezana za samo ime ovog modela, a to je da sat nije umalo dobio ime po Nikoli Tesli, umesto po Gauss-u. Naime, prvi model Milgaussa je predstavljen 1954. godine, ali je njegova proizvodnja kasnila, te se dve godine potom uvodi nova jedinica za merenje magnetnog zračenja pod nazivom Tesla. Međutim, iako je Tesla bila nova merna jedinica, Gauss se i dalje koristio, a koristi se danas, pa je pitanje da li bi sat nosio ime po slavnom naučniku i da je proizvodnja počela još malo kasnije.
Milgauss je bio posebno zanimljiv ljubiteljima nauke, jer je njegovo kućište izrađeno od feromagnetnih legura koje eliminišu magnetne smetnje. Još jedna stvar koja je specifična za pomenuti model je ta, da je Milgauss jedini Rolex-ov časovnik koji se odlikuje takvom antimagnetnom zaštitom. Kod pojedinih proizvođača je to sa godinama postao standard, ali kod Rolexa je jedini Milgauss napravljen za profesionalce. Prema DIN 8309 standardu (Deutsche Industrie Norm) svaki anti-magnetic sat mora imati zaštitu od magnetnog polja do jačine od 60 Gauss-a.
Prvi model je predstvaljen već pomenute 1954. godine i dosta se razlikovao od današnje verzije dostupne od 2007. godine. Celi koncept antimagnetizma je upotpunjen 3131 mehanizmom sa COSC sertifikatom, što je nešto naprednija verzija 3130 mehanizma koja je ugrađivana u Submariner I Air King. Milgauss je do tada ličio na popularne modele Rolex-a sa rotirajucim bezelom i Oyster kucistem. Model iz 1954. je danas prilično redak i dostiže visoku cenu.
Međutim postoji još jedan model, a to je 1953 Rolex Albino Waffle ref. br. 6206, Turn-O-Graph, Explorer kao predhodnik samog Milgauss sata. Taj sat je karika koja je u nazovi opet evoluciji nedostajala ili bolje rečeno naknadno otkrivena. Ova „retka ptica“ je ta nova referenca u ovim satovima namenjenim za neke nove profesionalne aktivnosti poput izuzetno dubokog zarona, izazova ekstremnog planinarenja, u avijaciji i naučnim istraživanjima... U ovim posebnim satovima je generisan trajan entuzijazam, postali su poznati kao: „Satovi dostignuca“. Iako je Rolex Turn-O-Graph ref. br. 6202 prvo proizveden 1953. godine, u drugoj polovini 1950-tih su kao oblik olovke kazaljke (the Pencil hands) zamenjene modernijim Mercedes kazaljkama.
Inicijalno je Rolex Turn-O-Graph “lansiran” 1953. kao sat za “avanture” i on je definitivno sat sa najdužom tradicijom u Rolex familiji. “Turn-O-Graph” je bio poseban dodatak, prvi Rolex sa takvim jednim konceptom rotirajuceg bezel-a, u to vreme kao detalj i podsetnik vremena koje teče i prolazi. Korisna funkcija za merenjenje dužine trajanja telefonskog poziva, konferencije ili sastanka, parkiranja, poletanja aviona ili za još neke druge potrebe... A tu je među karakteristikama bilo i kućište prečnika 40 mm, automatskimehanizam Cal. A.296 i vodootpornost od 50 m. Nešto kasnije, sredinom 50-tih prvobitni kalibar je zamenjen sa naprednim Cal. A.260.
Ovaj model je ipak prestao da se proizvodi početkom 1960-tih zbog samog uspeha Submariner-a i GMT sportskih satova. Turn-O-Graph je ipak fantastican model, posebno oni iz pedesetih godina prošlog veka. Vredan primerak svih ozbiljnih kolekcionara… Danas se proizvodi sličan model, novi Oyster Perpetual Datejust Turn-O-Graph ref. br. 116264.
Godine 2007. je predstavljeno reizdanje ovog modela u četiri različite verzije. Prva i najpoznatija je sa zelenim safirnim staklom, druga sa crnim brojčanikom. Treća izvedba je sa belim ciferom i četvrta sa kućištem premazanim crnim PVD/DLC premazom i takođe zelenim safirnim staklom:
116400GV Rolex Milgauss (with green sapphire glass)
116400 Rolex Milgauss Watch(white)
116400 Rolex Milgauss Watch (black)
116400GV DLC-PVD Rolex Milgauss (with green sapphire glass)
Redizajnirani Milgauss takođe karakterise otpornost do 1000 Gauss-a, dok je kućište povećano i značajno mu je izmenjen izgled. Međutim, jedan detalj ostaje prisutan, a to je sekundara u obliku munje koja izgleda veoma atraktivno i sjajno se uklapa u celu priču koju sat nosi.
Ovaj model Rolex-a ima nešto veću težinu od ostalih satova. Sa svojih 157g, teži je i od Submarinera i Daytone. Verovatno da nešto veća težina proizilazi iz činjenice jer je ovaj model nešto deblji od pomenutih zbog specifično dizajniranog kućišta koje pruža antimagnetnu zaštitu.
Rolex je ovim modelom iz 2007. godine napravio pun pogodak, jer je Milgauss zadržao ono po čemu je bio poseban, a i ujedno novim dizajnom je prilagođen većem broju ljudi. Međutim nije postao popularan u poslednje vreme samo zbog svojih zasluženih karakteristika, konstrukciji, primamljivog izgleda… Primećen je na glumcu Daniel Craig-u koji je igrao čuvenog detektiva James Bond-a. Inače, sada ovaj model nose i mnoge poznate ličnosti. Neke od njih su i Rodzer Federer, već pomenuti Daniel Craig koji iako je zvanicni ambassador Omega-e u slobodno vrijeme nosi Milgauss.
Rolex Milgauss satovi se mogu pronaći u pojedinim ograničenim serijama kao što je LE posvećena čuvenom modnom dizjaneru Karl Lagerfield-u. Ova limitirana edicija je i dalje dostupna u njegovom butiku u Parizu i Minhenu, a prodaje se po ceni od 25.000,oo EUR. Kućiste je mat crne boje kao i cifer sata. Na brojčaniku se umesto markera za “7h” nalazi profil poznatog dizajnera. Takođe se može spomenuti, da se na centralnom delu cifera se nalazi dizajnerov potpis.
Zaključak:
The +:
Višenamenski sat
Pouzdanost i kvalitet
COCS sertifikat
The -:
Polirana kopča se vrlo lako i brzo grebe
Safirno staklo bez AR premaza
Mnogi tvrde da je Milgauss jedan od najneobičnijih satova ikada napravljenih i čija popularnost nezaustavljivo raste. Milgauss je pravi namenski tool watch, dizajniran kako bi izdržao i magnetska polja kojim su izloženi naučnici i inženjeri koji su radili u laboratorijima punim opreme s visokim elektromagnetnim poljem.
Jednom rečenicom mogul zaključiti - Milgauss is one of a kind!!!
Ocenite ovaj tekst