Mozda i bude ok, probaj ga svakako. I treba da vidis uzivo da li ti se svidja kako sija. Nije za svakoga.
Mozda i bude ok, probaj ga svakako. I treba da vidis uzivo da li ti se svidja kako sija. Nije za svakoga.
Da, u sustini ETA bira kome ce prodati koliko 28xx. U prevodu, za cenovni razred ispod 1000€ sve redje za pronaci, ispod 500€ misaona imenica. Tako da, ispada kao i da se ne proizvodi Meni je STP postao malo "ispod" Sellite onog momenta kada sam ga video u jednom Armani satu. Za Armani super svakako, ali da recimo TAG uzima Sellite a ne uzima STP? Isto mi je cudno zbog cega mnogi drugi kupuju upravo Sellite a ne STP? Nadam se da je do "ugovora" vise nego do samog kvaliteta. Nisam cuo neke glasne zamerke na rad STP, cak naprotiv. A opet, mnogi proizvodjaci ipak kupuju skuplje Selite? Sa nekim casovnicarima sa kojima sam pricao na tu temu, svi su ETA mehanizme proglasili za holy grail u poredjenju sa STP ili Sellitom. Ne vole cak ni rasprave na tu temu previse
Što se tiče STP i Emporio Armani. Vlasnik STP je Fossil Group. Vlasnik Emporio Armani satnog brenda je Fossil Group. Jednostavna jednačina. Apsurd je to, što se EA proizvodi na istom mestu, na istoj liniji kao reizdanje legendarnog Zodiac Sea Wolf, jer je Zodiac takođe u vlasti Fossil grupacije. Satovi se proizvode u Fossilovom pogonu pod nazivom Antima u jednom od središta švajcarske produkcije, Bielu.
Zašto Tag ne kupuje STP nego ostaje kod ETA ili Sellite? Zbog toga što STP nema Top Grade ili COSC level mehanizme. Zašto drugi ne kupuju od STP, već Sellite? Sellita svakako ima veći kapacitet proizvodnje, ima veći izbor mehanizama sa najčešće upotrebljivim komplikacijama. Sellita nudi kalibar SW 300, koja je za razliku od STP tanji (za ceo 1,0 mm), što omogućava izradu satova sa tanjim kućištem. Za razliku od STP, Sellita ima GMT komplikaciju, koja je široko zastupljena u ponudi satova, za razliku od STP, Sellita nudi hronografske mehanizme. A kada sve to sabrojiš, jer sastavljači satova uglavnom ne nude satove samo sa jednom ili dve komplikacije, onda je jasno, šta je na kraju jeftinije - kupovina samo 1 ili 2 vrste mehanizma ili kupovina skoro celog proizvođačevog sklopa. Osim toga, Sellita je ponudnik široke potrošnje i sa njom nije nužno, da se sklapaju dugoročno ugovori, kao što je to u slučaju sa ETA, pa je zato slično kao i kod STP moguća privremena ili jednokratna kupovina. STP svoju priliku traži u egzotičnim varijantama, gde kombinuju kompliakciju rezerve snage sa malim sekundnikom na raznim pozicajama, open heartom i slično. U ukupnoj produkciji entry level satova, slične akrobacije ne predstavljalju značajan udeo.
Najjače oružje STP je i dalje osnovni STP 1-11. U prošlom postu nisam previše ulazio u detalje ali jedna od njegovih dodatnih prednosti u komparaciji sa Standard i Elabore verzijom Sellite ili ETA je i ugradnja Inacbloc sistema, koji je kod prva dva prisutan u Top I Cosc Gradeu. ETA u osnovnim verzijama koristi Etachoc antistresni sistem, dok Sellita Novodiac, koji je nešto običnija verzija Incabloca. Kada dodamo več pomenuti Nivaflex NM, onda tu leži glavni razlog za 6 sati veće razerve snage od osnovnih ETA ili Sellita stepena.
Sve u svemu dobar mehanizam. Što se tiče časovničara, koji ne žele ni da raspravljaju o temi STP vs ETA vs Sellita. Zanima me, koliko njih se je do sada uživo susrelo sa STP, pošto se masovno ugrađuje u satove od 2012 godine. Rooamer ih koristi tek 3 ili 4 godine, ne verujem da kod nas baš ima puno Zodiaca i da kupci masovno nose Emporio Armani na servise a i Formex je brend za kojeg čak i mnogi ljubitelji satova nisu baš sigurni da li se radi o šamponu za kosu ili satovima.
Poznajem priličan broj časovničara, koji su sa negodovanjem spominjali Sellitu ali već sam nekoliko puta čuo baš od istih, da je Sellitin SW 300 rotor sada bolji od legendarne original verzije ETA 2892-A2.
Da ne ispadne, da pravim reklamu za STP. Kod mene je redosled još uvek zaboteniran. 1. ETA a zatim ako već mora onda Sellita i ako baš nema drugog izlaza onda STP. Ali pitanje jr, da li su to samo duboko usađene predrasude.
Poslednja ispravka: Haifisch23 (7.10.2021. u 22:18)
Sjajan post! Poznato mi je da je Fossil vlasnik kao i kome ko pripada. Na primeru TAG-a sam imao u vidu Calibre 5 koji je zapravo Sellita, a ne STP. Dakle, tehnicki, moglo je da prodje, i jos da bude da ima vecu rezervu snage. Ako su pravili izlete sa kvarcnim Fashionline ETA-ma svojevremeno, zasto nisu dali sansu i STP-u? Siguran sam da razlog neki postoji.
Brendovi poput Roamera sasvim se lepo uklapaju u STP pricu. Jasno mi je i za Sinn ili Oris teznju ka Selliti, posto oni svakako teze ka visoj preciznosti. Ali opet se sve vise nekih mikro brendova odlucuje za Sellita mehanizme nego za STP, iako bi 11-1 sasvim fino odradio posao koji treba da odradi i sto se preciznosti tice, a i funkcionalnosti. Tu mi je bila ta dilema oko STP-a, da li je zaista "too good to be true".
Sto se casovnicara tice, STP je "egzotika" koju verovatno ne bi radili, Sellita "ako bas mora" a ETA "to mi kazi!" I tu je jos jedan problem sa STP-om. Covek je osudjen na ovlasceni servis prakticno. Mislim, nije nuzno lose, ali je najbolje i skoro pa jedino pravo resenje. (S obzirom da se isplati servisirati takav mehanizam)
Kada smo vec dosli na ove teme, setih se da pitam, kakav imas stav o Rondinom R150? Ima li tu buducnosti?
Poslednja ispravka: VLADAN P (7.10.2021. u 23:13)
Calibre 5 Tag Heuera nije samo Sellita, nego je i ETA. Zavisi od linije. U Formuli 1 će se naći prvenstveno Sellita, dok u Carreri ETA 2824-2. Jednako je i sa Calbre 16. Jeftinija linija SW 500, skuplja linija ETA Valjoux 7750.
Zašto se Tag Heuer ili neko zvučnije ime nije opredelilo za STP, već za Sellitu ili ETU? Većinu razloga sam već naveo ali ne sme se zaboraviti ni imidž pojedine firme. STP na kraju krajeva ipak dolazi iz Fashion voda (Fossil). Pojavljivanje tog mehanizma je, kao što sam naveo na početku, bilo začinjeno sa reklamom, da se radi o prvom Swiss Made robotosko potpomognutom kalibru, što je suprotnost tradicionalno nastrojene Swiss Made radinosti. Što se tiče samog kvaliteta, to i nije toliko sporno. Tag Heuer na kvarcu dugo radi sa Rondom i kalibri, koji su namenjeni ovom velikanu industrije se dva puta proveravaju, pre nego što se šalju u La Chaux De Fonds. Pored svega toga, na početku života STP1-11 se puno kalkulisalo, da je većina tog kalibra sklopljena u Kini i da su se pri konstrukciji ugledali na kineski klon ETA 2824-2, kalibar Seagull ST 2130, što je potpuna besmislica, jer je prvi STP 1-11 bio lansiran već 2008 godine, odnosno 3 godine pre ST 2130. Nagađanjima je kasnije malo potpomougnuo i STP, jer ako se malo pažljvije pogleda njihova paleta kalibara odnosno komplikacija, ukus im se približno podudara sa kineskim gigantom.
Izgleda, da sam jedan od retkih, koji se ne oseća osuđenim, što se moram oslanjati na zvaničan servis nekog od proizvođača. Meni je vrlo jasno, da će ljudi teško promeniti percepciju i prihvatiti tu činjenicu, da ETA nije više naša. Premalo je vremena prošlo od njenog samooslobođenja. Ali, da je bilo po njenom, od 2002 godine, 90 % sadašnjih satova u kojima kuca ETA mehanizam, bi pokretalo nešto drugo. Ako sledim analogiju ovog foruma, onda ću napisati, da je od te 2002 godine, švajcarska državna institucija (COMCO) postavila ETU na ulicu i naterala, da se prostituira sa svakim, ko je to želeo, a kada je bilo reč o ceni, morala je, da ćuti i da se prodaje po cenovniku, koga je odredila država. 19 godina kasnije, SWATCH je izgradila vlastiti salon u koga prima onoga, koga sama izabere i sama određuje način i dužinu tog odnosa. Milion puta sam na raznim forumima čitao predloge u stilu: slobodno kupi Tag Heur, slobodno kupi Breitling, slobodno kupi IWC, jer ga može servisirati svaki časovničar sa osnovnim znanjem i proći ćeš puno jeftinije nego kod zvaničnog servisa. To je istina. Ali Tag je uglavnom Top ili COSC, Breitling i IWC i mnogi drugi High End sa ETA 2824-2, 2892-A2, svim verzijama Valjouxa su COSC hronometri. Kada dođe vreme za servisiranje, određeni broj kupaca će u želji da što jeftinije prođe, sat odneti kod nezavisnog časovničara, od kojih će određeni broj slediti njegovoj želji, pa će u mehanizam staviti Nivaflex NO umesto Nivaflex NM, Nivarox 2 umesto Anachrona, Novodiac umesto Incabloca. Ionako će razmišljanje ići u smeru, šta znače tih nekoliko sekundi gore ili dole na dan...posebno ako postoji mogućnost, da će se sat jednom prodati i zameniti nekom drugom prinovom. Ali nakon određenog vremena, kada takav mehanizam bude ispadao iz propisanih granica, naći će se neko pa će na forumu pokrenuti priču kako su Tag, Breitling, IWC... pali na kvaliteti. Kada se to multiplicara na hiljade i hiljade sličnih slučajeva širom sveta, postajemo svedoci narušavanja brenda i njegovog dobavljača mehanizama. Ljudi kupuju satove ko olovke, pa onda očekuju, da će se sa Fiatom voziti u Mercedesu, Audiju ili BMW. Osim toga, svaki proizvođač, čak i u vremenima svuda prisutne ETE je uvek preporučivao servisiranje kod zvaničnih pravnih subjekata, koji su nosili odgovornost za postizanje izvorno određenog stepena kvaliteta i tu se nije ništa promenilo. Jednostavno, ETA se više ne može kupiti u svakoj trafiki na internetu, jer se ona više i ne prodaje u toj trafiki. Masovna prodaja vlastitih mehanizama neograničenom krugu kupaca nije više sastavni i značajan deo njenog poslovanja, kao što je to kod Sellite, Miyote i Seika. Svi pričaju samo o ETI, a pitajte nekog vlasnika Grand Seika, da li je ikada mogao da kupi novi Spron 610 na netu. Može samo 510, pa nega ga stavi u 9S85.
Ronda 150? 2016 godine, vlasnik i unuk osnivača, Erich Mosset je najavio, da firma ulaže 25 milona franaka u razvoj linije mehaničkih mehanizama. Sledeće godine predstavljaju Rondu 150, koji do sada ostaje jedini produkt te ideje. Naravno, on nije koštao tih 25 miliona, jer bi u tom slučaju Ronda AG sada već bila istorija. To je bilo vreme, kada je švajcarska mehanička industrija jahala na talasu velike ekspanizije i povlačenjem ETE su mnogi videli svoju priliku. Najveći deo kolača je odnela Sellita, zatim Soprod, pa onda STP, a Ronda je ostala na periferiji. Ovde uopšte nije upitan kvalitet tog mehanizma, jer su i oni pošli utabanom stazom - klon ETA 2824-2 sa minimalnom dozom autonomije. Ona se kod Ronde odražava u 0,2 mm manjoj visini, dok je prečnik isti. Iako je Mosset priznao, da u proizvodnji kombinuju resurse i iz svojih pogona u Tajlandu (Ronda je najveći nezavisni Swiss Quartz proizvođač sa godišnjem obimom od 20 miliona komada, od čega 2/3 otpada na Swiss Parts u Tajlandu a 1/3 na Swiss Made u Ticinu), Ronda 150 se u 90% udelu proizvodi i sastavlja u Švajcarskoj. Pri tome, najveći broj komponenata prave sami, dok opruge i spirale, te antišok sistem outsourcaju. Opruga im je Nivaroxova Nivaflex a zaštita od stresa Incabloc. Nigde ne navode detalje ali uzevši u obzir certifikovanu preciznost od +-12 sec/d i 40 sati rezerve snage, možemo slobodno zaključiti da se radi o Standard Grade kalibru sa Nivaflex NO i Novodiac verzijom Incabloca. I cena, koju je naveo (65 franaka) za mehanizam, ako se naruči 5000 komada, ide navedenom u prilog.
Nakon 4 godine, Ronda 150 je još uvek vrlo redak kalibar na tržištu. Količina godišnjeg obima proizvodnje do sada nije nikada navedena. Najveći potrošači tog kalibra su Aristo, Mondaine, Swiss Military, a može se naći i u Borealisu ili Shinoli. Ne sećam se više nijednog upadljivijeg brenda, koji je ugrađivao ovaj mehanizam ali i ako postoji radi se o opskurnim količinama. Lično, puno sličnih proizvođača postavljam u kontekst mogućnosti proizvodnje nekog "In House" kalibra za mnoga poznatija imena, koja se kite takvom titulom, jer podaci, koji ukazuju na broj zaposlenih i obim godišnje proizvodnje, takav način produkcije jednostavno ne omogućuju. Ali, to je već sfera rekla-kazala, pa se ne bi u to dalje upuštao.
Budućnost kalibra Ronda 150? Teško je prognozirati. Svakako, na ovom stepenu to ne zavisi od njih nego od razvoja industrije. Lično mislim, da 3-hand kalibri bez COSC certifikacije ne mogu ozbilnjije parirati na tržištu. ETA je tu postavila izuzetno velike kriterijume i ni Ronda a ni STP, kao ni mnogi In House producenti to ne mogu ispratiti. Danas imamo Tissot, Certinu i Mido u entry levelu sa COSC certifikatom i 80 sati rezerve snage i kada se pored njih postavi STP ili Ronda 150, bitka je već unapred izgubljena. Što zbog moćnih imena, koja dolaze iz Swatch grupacije, kao i zbog stepena kvaliteta koji nude.
I u generalnom smislu je upitna budućnost cele industrije. Imali smo i još uvek imamo Covid 19, očigledno je da dolazi nova ekonomska kriza, jer kada na najvećem svetskom tržištu, Kini, zbog štednje isključuju struju i vlada smiruje narod, da će ipak biti dovoljno goriva za zimu....nije baš ružičasto. A svi znamo, kakav je rezultat kriza. Bogati postaju još bogatiji a siromašni još siromašniji. To se odražava i na industriju satova. Već sada imamo apsurdnu situaciju. Najskuplji (Haute Horologie) razred se davi od novih narudžbi i jedva da uspeva da za nekoliko odstotnih poena poveća godišnji obim proizvodnje (više od toga nije moguće, jer onda dolazi u pitanje kvalitet proizvoda), dok sa druge strane prodaja mehaničkih satova srednjeg razreda raste vrlo sporo, dok u najjeftinijem razredu čak stagnira. Neki predviđaju, da je prodaja smart satova već doživela kulminaciju i da će se zbog toga povećati prodaja klasičnih - preostaje da se sačeka. Istovremeno, dobili smo već celu armiju novih bogataša, koji su imućnost stekli sa kripto valutama i oni sada ulaze kao kupci u najviši razred satova. To znam i sam, na žalost ne po vlastitom ekonomskom statusu, nego po tome što sam u poslednjih nekoliko meseci bio najmanje 10 puta upitan za savet koji sat kupiti u najvišem cenovnom razredu.
Diferenciacija tržišta je trenutno najveća i imam utisak, da će otići još dalje. Sve će se teže dolaziti do lukusznih satova a pitanje je šta će se desiti sa entry razredom. Kupci u krizi, ako već kupuju, onda hoće sigurnu i kvalitetnu kupovinu. Zato i manji proizvođači mehanizama moraju naći odgovor. Kao pozitivan primer bi naveo Concepto. Mnogi nikad nisu čuli za ovog proizvođača, dok Breitling nedavno nije lansirao revival Top Time kolekciju. Vrlo atraktivni satovi sa hronografima dolaze u cenovnom razredu Breitlinga sa ETA hronografima, što znači da su za 2,5 do 3 hiljade EUR jeftiniji od In House kalibara. Pokreću ih takođe COSC hronometri, koje Breitling kupuje od firme Concepto. To je firma, koja je put započela kao ispomoć nezavisnim Haute Horlogerie proizvođačima, da bi preko Romain Jeroma, Louisa Moineta, Hublota i Breitlinga dogurala do 100.000 kalibara u luksuznom razredu. Od 2 zaposlena, 2006 godine do 130 zaposlenih danas.
Koliko sam primetio, čak i kupci entry satova postaju sve više upoznati sa tematikom, jer to ni približno više nije kupovina iz osnovne potrebe nego iz nekog vlastitog luksuza, bez obzira o kakvom cenovnom rangu se radi.
Cini mi se da sam vidjao i da je Aquaracer imao takodje Sellitu, ne samo Formula 1. No, svakako, kapiram poentu sta si hteo reci. Moglo se pretpostaviti da je modno poreklo minus u startu, plus na to sve ostalo sto si naveo. Vezano za ovlasceni servis, da ne budem pogresno shvacen, i ja ga preferiram za sve pa i za satove. Stvar je samo sto je to postao jedini izbor. Prakticno svaka rutinska popravka cini stvar komplikovanijom i skupljom nego ranije. (I ne pamtim to ranije, ali po prici zakljucujem) Samo to.
Nekako sam povucen Rondonim uspehom na kvarcnom polju stelao utisak da mogu napraviti dobar posao i sa mehanikom. Za sada ih preferiraju brendovi koje si naveo (mada i neki od njih koriste i Sellita mehanizme, poput Arista) i jos po neki novi poput https://tuseno.com/ iz Svedske. Mislim da ce nakon krize doci i do veceg jaza i kod same produkcije. Kako sada stvari stoje mehanicke Ronde i STP idu u mikrobrendove, Sellita za one kojima ETA nece da proda svoje, a ETA se rezervise za Swatch (a za koga bi) Nisam cuo za tu firmu Concepto. Mada nisam ni ispratio Breitling novitete toliko detaljno. Gledam da sebi u nekom doglednom periodu priustim neki Sinn,Oris,Rado, Longines ili eventualno Tag. Breitling mi je ipak stepenica vise
Mene već neko vrijeme interesuju navijači. Dosta toga znam o automatskim mehanizmima, čak i o kvarcnim ali o navijačima najmanje. Recimo jedan od targeta mi je i Hamilton Khaki Mechanikal, svatih da je solidan mehanizam ali ne više od toga...
Послато са SM-G960F помоћу Тапатока
Njega pokrece H50 zasnovan na ETA 2801-2. Ono sto je uradjeno sa 2824 za H10/20/30, uradjeno je i sa H50. Frekvencija je smanjena sa 28.800 bph na 21.600 i time omoguceno 80 sati rezerve sa prethodnih 50. Koliko sam razumeo, u slucaju H50 nema brige oko plastike/metala jer je sve metal. Mada i za ostale H automatike su metalne verzije u pitanju.Hamilton je ipak institucija
Sistem navijaca ti je poznat? Krunicom sve resavas, mada, i zbog ceste upotrebe, obicno krunice vremenom stradaju, pa to treba imati u vidu. Svako ima svoje boljke. Meni se generalno vise dopada automatski mehanizam sa funkcijom rucnog navijanja. To Seiko radi fenomenalno. Odnosno osecaj prilikom navijanja je veoma prijatan. Nema otpora nikakvog. A od navijaca bih posebno naveo (ETA) Peseux 7001 kao interesantan. Ima ga u Stowi jednoj. Predivan mehanizam.
Poslednja ispravka: Waldi (8.10.2021. u 23:15)
Jeste predivan je.
Ima li neku prednost npr H50 u odnosu na H10/20/30? Npr šta je sa tačnošću?
Послато са SM-G960F помоћу Тапатока
H10 je svakako automatski mehanizam, i tu pricu znas. Sto se H50 tice, rekao bih da je u pitanju ista varijanta kao kod Powermatic 80.6xx serija. Ona prethodna ETA (2801-2) se takodje radila u Standard/Elaböré/Top/Cheonometre.
Standard i Elabore:
Mainspring - Nivaflex NO
Shock protection - Etachocs
Pallet stones - Polyrubies, Epilame-coated
Balance - Nickel gilt
Balance staff - Epilame coated
Collet - Nivatronic
Hairspring - Nivarox 2
Hairspring heat treatment - Etastable
Top i Chronometre:
Mainspring - NivaflexNM
Shock protection - Incabloc
Pallet stones - Red rubies, Epilame-coated
Balance - Glucydur gilt
Balance staff - Epilame coated
Collet - Nivatronic
Hairspring - Anachron
Hairspring heat treatment - Etastable
Preciznost:
Standard:
2 pozicije (CH, 6H)
dnevno odsupanje : +/-12
Izohronizam (izmedju 0 i 24h) +/- 20 sec
Elabore:
3 pozicije (CH, 6H, 9H)
dnevno odstupanje : +/-7
Izohronizam ( 0 / 24h): +/- 15
Top:
5 pozicija (CH, FH, 6H, 9H, 3H)
dnevno odstupanje: +/-4
Izohronizam ( 0/ 24h): +/- 10
Chronometre:
Prema COSC-u, odnosno u realnosti prakticno Top parametri.
*Neka neko od kolega ispravi ako sam nesto pogresio. Gore sam greskom napisao za 2801-2 da ima rezervu od 50 sati a zapravo ima 42 po specifikaciji. Ili mi je promaklo ili je auto correct nesto pobrkao
Bookmarks sajtovi