Kada je Citizen, 2008 godine, kupio američku Bulovu, zabetonirao je mesto među 5 najvećih proizvođača satova na svetu. Za to je odvojio 250 miliona $. Bulovinu dvogodišnju realizaciju. Kompanija u to vreme nije bila u najboljoj formi i njeni najbolji dani su bil više sadržaj arhivskih mapa, nego stanje aktualnih događaja. Istorija horologije će uvek biti obeležena sa dostignućima brenda, kojeg je davne 1875 godine, u New Yorku, ustanovio češki imigrant iz Bohemie, Joseph Bulova. To je bio čovek, koji je već 1912 u Bielu, u središtu švajcarskog časovničarstva, pokrenuo i Bulovin pogon, koji je neprestano radio do 1983. Njegova posvećenost tehnološkom razvoju ponovo izlazi na površinu, kada 1927 na krovu solitera, na Petoj Aveniji u New Yorku, izgrađuje observatorij, sa ciljem, da se najpreciznije odredi takozvano, univerzalno vreme. Samo godinu dana pre toga, na američkom radiu se pojavljuje prva reklama povezana sa satom. Nakon takozvanog beepa, sledio je glas spkera: »At the tone, it is eight o'clock. Bulowa Watch Time«. 15 godina kasnije, 1.jula 1941 godine, na dan kada zvanično kreće reklamiranje na televizijskim programima, Bulova je prisutna na stanici WNBC sa prvom TV reklamom u časovničarstvu. Bilo je to pred utakmicu nacoinalne baseball lige između Brooklyn Dodgers i Philadelphia Phillies. 1960 na tržište dolazi prvi Accutron sa čuvenom viljuškom, koji važi za prvi elektronski sat u istoriji. 1971 Bulovin mehanički hronograf 88510/01 postaje prvi lični sat, koji je bio prisutan na površini Meseca, pošto je vođi ekspedicije Apollo 15, Davidu Scottu, prilikom drugog izlazka iz lunarnog modula puklo staklo na Omegi Speedmasteru, koji je bio zvanični sat NASE I u njenom vlasništvu, pa je zato prilikom trećeg izlazka nosio svoj, privatni (Bulova) sat. Prelazak pod okrilje Citizena, dao je novog vetra u jedra, pa 2010 godine izlazi model Precisionist, kvarčni sat sa 8 puta većom frekvencijom od standardne I koja donosi preciznost od +- 10 sekundi na godišnjem nivou. 2014 godina, Bulova definitivno iz prodaje povlači model Accutron.
Marine Star 98B207 dolazi iz te godine, kada su renovirali kolekciju I stavili je pod zajednički naziv: Bulova.
Kućište je napravljeno iz nerđajućeg čelika. Lugovi su jednakomerno brušeni i lepo prelaze u polirani sjaj vanjskih stranica. Uočljiv je profesionalan pristup i kvalitetna obrada. Sat na deluje masivno samo zbog dimenzija, nego tome doprinosi i kompaktno i črvsto kućište. Jedina primedba sa moje strane je adresirana na, možda malo suviše, oštre donje ivice lugova. Ne radi se o površnosti završne obrade, nego o potpuno svesnom postupku finiširanja, jer je oštrina potpuno jednaka na sva 4 elementa. Ipak, taj osećaj nije primetan prilikom nošenja sata, nego samo prilikom klizenja prstiju preko napomenutih delova.
Dimenzije sata bez krunice su: širina 46,2 mm, visina 13,0 mm i dužina 46,2 mm.
Razdaljina od luga do luga iznosi 52,7 mm, a između lugova 24,0 mm.
Krunica je ušarafljiva. Zaštćena je kućištem sa gornje i donje strane. Napravljena je od poliranog čelika. Potpisana je, prečnik iznosi 5,6 mm. Ravnomerno se okreće pod prstima i lako se zavrće u kućište.
Bezel je jednosmerno rotirajući sa 120 klikova. Korona je napravljena od aluminijuma, rub je nazupčen. Gornji deo je narandžast i konveksno se spušta ka rubu kućišta. Sadrži minutnu skalu a širina iznosi 4,8 mm. Dodatno je ukrašen sa 6 čeličnih imbus šrafova, što satu daje još agresivniji izgled. Možda je ovo dodatno »ukrašavanje« moglo, da izostane.
Poklopac kućišta je napravljen iz brušenog nerđajućeg čelikai ušarafljen je. Pored osnovnih podataka o satu, sadržava malu gravuru logotipa proizvođača. Sve navedeno je jedva primetno, što je iznenađujuče i potpuno suprotno u poređenju sa prednjom stranom, koja je krcata detaljima.
Staklo je mineralno. Nalazi se na raziini bezela i jedva primetno se spušta prema sredini. Datum se nalazi na poziciji 4. Prečnik staklene površine iznosi 33,0 mm.
Brojčanik je crne boje. Središte brojčanika čini 3D uzorak, dok su mesta za markere pokrivena vertigo uzorkom. Pohvala ide rešenju, kod kojeg je središte brojčanika spušteno pod razinu kruga, na kojem se nalaze markeri. Time izgled sata pridobiva na dubini.
Markeri u obliku barova su luminirani i natisnuti na podlagu brojčanika. Kazaljke predstavljaju kombinaciju mač (sword), plonguer i skeletoniranih donjih delova. Radi se o zanimiljivom detalju ovog sata i što je najvažnije, vrlo istupajućem u odnosu na podlagu, pa je čitanje izuzetno lako.
Težina sata sa originalnom narukvicom iznosi 139 g. Deklarirana vodoodpornost iznosi 20 ATM odnosno 200 metara.
Narukvica je napravljena iz gume i odaje utisak vrlo solidnog kvaliteta. Elastična i mekana, lepo se prilagođava ruci. Širina iznosi 22,0 mm.
Širina kopče iznosi impozantnih 29,5 mm, dužina 22,0 mm.Napravljena je iz kombinacije brušenog i poliranog čelika i potpisana je.
Sat pokreće automatski mehanizam sa mogućstvom ručnog navijanja, Miyota 8200. Sadrži 21 rubin, frekvencija iznosi 21.600 b/h i ima rezervu snage od 43 sati. Komplikacija mehanizma je datum.
Ovaj kalibar se pojavio 1974 godine i smatra se za Miyotin »workhorse«. Gotovo bez nikakvih promena, za sve vreme postojanja, pokazao se kao izuzetno pouzdan i postojan pokretač sata. Nema hacking funkciju.
Luminacija za sat diver prirode nije ubedljiva. Anemičnost se odnosi više na jačinu i čistoču, nego na trajanje.
Sat dolazi u tvrdoj kartonskoj kutiji osrednje veličine. Unutrašnji vrh gornjeg dela je presvučen umetnom penom, koja dobro štiti staklo sata prilikom transporta. Jednostavna, oskudna ali sa određenom dozom ukusa.
Ovo je sat vrlo agresivnog izgleda. Više je nalik na produkt, koji se očekuje od nekog modnog brenda, nego od tradicionalnong proizvođača, kakav je Bulova.Trebalo mi je neko vreme, da se odlučim za kupovinu. Ali kombinacija diver – Miyota 8200 (glavni pokretač potražnje za kupovinom) – cena u normalnim granicama, proveren brand, kod kojeg je kvalitet izrade i završne obrade već unapred garantovan, pomogla je, da 350 € završi u blagajni engleskog retaliera.
Prva pomisao je bila, da ću odmah zameniiti narukvicu sa metalnom. Ali baš ta narukvica ima veliki učinak u definiranju ovog sata i predstavljala je otežavajući faktor u privikavanju na njega. Pa zašto se ne bih potrudio i pokušao, da se naviknem. I posle nekog vremena – narukvica je još uvek tu, sat je sve ređe sakriven ispod dugih rukava, pa čak poneki put i pređe kućni prag…..
Sve u svemu, zadovoljan sam njegovom kupovinom. Moram priznati, da me je naterao, da bar delimično skinem sa sebe okove tradicionalizma, kojima sam bio čvrsto pritegnut. Ovo je sat, koji na kraju krajeva. nema previše dodirnih tačaka, sa Bulovom, koju sam godinama poznavao i koja mi je bila u podsvesti. Već sama kombinacija Bulova & Miyota je nešto, što mi je u početku prilično zasmetalo. Mada sam poklonik i jednog i drugog imena, u kombinaciji mi je delovalo neprihvatljivo. Ali posle nekog vremena razmišljanja, iznenadio sam sebe, prihvatajući neke promene u modernoj horologiji, koje sam pre toga uporno negirao. Neke od njih su se zahvaljujući modelu Bulova Marine Star našle u moj kolekciji i nakon njega.
CITIZEN PROMASTER SEAWATCH NY0040-17LE Prva asocijacija na japanske ronilačke satove se obično adresira na Seiko. Možemo reći opravdano, jer tune, kornjače, samuaraji, prospexi, retko koga ostavljaju ravnodušnim. Ipak, prvi japanski vodoodporan sat dolazi iz Citizena. 1959 izlazi model Parawater. Nije to bio ronilački sat ali japanci su mogli, da se tuširaju sa Citizenom na ruci, punih šest godina, dok Seiko 1965 nije izašao sa 15 ATM vodoopornim diverom. Ovde treba napomenuti, da je po nekim izvorima, Citizen sa modelom Jet Autodater 120m (1962 – 1963) i u ovom segmentu prestigao najvećeg konkurenta ali zbog činjenice, da ti modeli nisu opremljeni serijskim brojevima, nije moguće u potpunosti postaviti ekzaktne dokaze. Autodater je imao rotirajući bezel, nije imao ušarafljivu krunicu, ali i to je bilo dovoljno za 12 ATM. U periodu od 1967 do 1978 godine, izlazila je serija divera 150 Meters, koje su u početku kombinovali sa nazivom Parawater Seven Star, da bi od 1971 umesto Parawater prešli na međunarodno standardiziran izraz, Water Resistant. Već 1969 godine se spuštaju na 500 metara sa Chronomaster 500 Chronometrom, a krajem 1981 dostižu vrh diver sfere sa 1300m Professional Diver Watch, koji je do tada bio komercialni sat sa najvećom vodoodpornošču u časovničarstvu. Pet godina kasnije, sve veću usmerenot u quartz sferu pokazuju sa modelom Aqualand, koji je bio prvi sat sa elektronskim merenjem dubine. 1995 plasiraju prvi Eco Drive model a 3 godine kasnije stiže i prvi Eco Drive diver, kod kojeg je Citizenov marketing crpeo iz domaće mitlolgije, pa je u skladu sa osobinama (robustnost, veličina, izdržljivost…) iz Godzille nastala Ecozilla. Tri godine kasnije dolazi i automatik Autozilla, sa 100 ATM, koja se (na žalost) danas više ne proizvodi. Citizen Promaster Sea Watch NY0040 je rođen 1997 i jedan je od najduže proizvođenih Citizen satova. Ako dodamo, da su automatik satovi ovog brenda sve veća redkost, onda je užitak posedovati ga, toliko veći.
Ovo je model, koji je italijanska mornarica (MarinaMilitare) upotrebljavala 10 godina.
Gornji deo kućišta je napravljen iz nerđajućeg brušenog čelika, dok vanjske stranice čini polirani čelik.
Dimenzije sata bez krunice su: širina 41,8 mm, visina 12,6mm i dužina 41,0 mm.
Razdaljina od luga do luga iznosi 45,0 mm, a između lugova 20,0mm.
Krunica se nalazi na poziciji 8, što je manje praktično prilikom nameštanja vremena i datuma ali je prikladnije, što se tiče njene zaštite i zadiranja u ruku. Ušarafljiva je i zaštićena kućištem sa gornje i donje strane. Napravljena je od poliranog čelika. Nije potpisana a njen prečnik iznosi 5,9 mm. Krunica se lepo i ravnomerno vrti pod prstima i lako se zavrće ukućište.
Bezel je jednosmerno rotirajući sa 60 klikova. Napravljen je od brušenog čelika, rub je parcialno nazupčen. Aluminijasta korona prstena je crne boje i sadržava minutnu skalu, širina iznosi 3,0 mm. Rotiranje je jednakomerno, lepo je postavljen u ležište i nema nepotrebnog klimanja.
Poklopac kućišta je napravljen iz poliranog nerđajućeg čelika i ušarafljen je. Pored osnovnih podataka o satu, koji je napravljen 2017 godine, ugraviran je i Citizen Promaster logo.
Staklo je mineralno. Nalazi se na raziini bezela i blago se spušta prema sredini, čime je dodatno zaštićen njegov najosetljiviji deo. Prozor za dan i datum se nalazi na pozciiji 3. Prečnik staklene površine iznosi 28,5 mm.
Brojčanik je tamno plave boje. Sadrži podatke o vodoodpornosti, mehanizmu i Proamster logo na poziciji 12.
Markeri su uobičajenog oblika za ronilačke satove. Biserni i postavljeni na površinu brojčanika. Obrubljeni su srebrnim obručom i premazani sredstvom za luminaciju. Oblikom se izdvajaju oni na pozicijama 3, 6, 9 i posebno 12, koji ronilačkom simbolikom dominantno preuzima brojčanik.
Kazaljke su streličaste, srednje široke i premazane luminarnim sredstvom.
Težina sata sa originalnom narukvicom iznosi 95g. Deklarirana vodoodpornost iznosi 20 ATM odnosno 200 metara i podržana je ISO 6425 certifikatom, što proizvođaču omogućava, da sat potpiše sa nazivom Diver. Zanimljiv je podatak, da je sat na testiranjima kod Marina Militare, izdržao dubinu od 500 metara. Narukvica je napravljena iz gume i ostavlja utisak osrednje kvalitete. Neelastična i dosta kruta, ali ipak lepo leži (bar na mojoj) ruci. Širina iznosi 22,0 mm kod lugova i suzava se do 17,5 mm kod kopče. Narukvica ima izrazito sportski izgled i dovoljno je atraktivna, da se može zadržati za duže vreme.
Kopča je napravljena iz brušenog čelika i potpisana je Promaster logom.
Sat pokreće automatski mehanizam sa mogućstvom ručnog navijanja Miyota 8203. Sadrži 21 rubin, frekvencija iznosi 21.600 b/h i ima rezervu snage od 45 sati. Komplikacije mehanizma su dan i datum. Ovaj kalibar se pojavio 1977 godine i još uvek je u serijskoj proizvodnji. Uz 8200 i 9015 smatra se za Miyotin temeljni oslonac automatskih pokretača. Nema hacking funkciju –sekundara se ne zaustavlja prilikom podešavanja vremena. Luminacija je odlična. Čista, jaka i dugotrajna.
Sat dolazi u črvrstoj kvadratnoj kutiji, koja je sastavljena iz dva dela. Unutrašnji deo se otvara izvlačenjem sa strane. Radi se o sasvim korektnoj i kvalitetnoj ambalaži, prijatnog izgleda i funkcionalnog oblika. Uz pažljivo rukovanje omogućava dužu upotrebu.
Kao svi Citizenovi proizvodi i ovaj Promaster diver predstavlja odličan izbor i jedan od boljih odnosa Dano / Dobijeno. Za 250 € dobiti, već 20 godina dokazani proizvod, koji je predmet odobravanja, što u široj, što u stručnoj javnosti, može se smatrati više poklonom, nego izdatkom. Kada samo pomislim, da jedan prosečan kvarčni sat modnog proizvođača, spada u isti cenovni razred, a u Seawatchu je zbir skoro 60-godišnjeg proizvođačevog ulaganja i saznanja u sferi lakih ronilačkih satova, mogu se samo nasmejati i još jače klimnuti u pozdrav ovoj predivnoj spravici na levoj ruci.
Kao da mi čitaš misli.Ja se već nedelju dana lomim da li da ga kupim za ovo leti i kupanje,kad evo tvoj tekst mi pomaže u tom izboru.Do sada što sam primetio je to,da si kolekciju stvarao sa entuzijazmom i idejom da imaš zanimljive satove,koji su na neki način predstavnici svog vremena.Vidim ja u kom pravcu ide tvoja kokekcija i samo mogu da kažem svaka čast i nastavi u tom maniru.
Hvala Don Alberto!
Ako misliš, da ga kupiš, požuri. Ako se ne varam, više nisu u proizvodnji.
A moja kolekcija, već od početka ide u jednu smer - praznenja džepova
Obično pojam vojni satovi, povezujemo sa pilotskim modelima ili sa moćnim ronilačikim meračima vremena, a tek onda dođu na red kopnene aktivnosti. Šta bi trebalo, da poseduje takav sat? Izdržljivost i pouzdanost su razumljive već same po sebi. Možemo dodati pomoć za orijentaciju, dobar lume za noćne zadatke i svakako univerzalnu vodoodpornost za širok dijapazon upotrebe. Ako postavimo uslov, da to bude automatski sat po pristupačnoj ceni, onda je velika verovatnoća, da će se na ruci naći Seiko 5 Sport SRP663K1.
Kućište je napravljeno iz nerđajućeg brušenog čelika. Dimenzije sata bez krunice su: širina 44,0 mm, visina 13,5mm i dužina 44,0 mm. Razdaljina od luga do luga iznosi 50,5 mm, a između lugova 22,0 mm. Krunica nije ušarafljiva i nije zaštićena sa gornje i donje strane. Mada je u kućište nameštena tako, da ne istupa bitno iz njega,. ovo se po mojem mišljenju, može smatrati kao manji nedostatak ovog modela. Napravljena je od poliranog čelika, nije potpisana, prečnik iznosi 6,0 mm.
Bezel je dvosmerno rotirajući, nema zaskočnu oprugu i vrti se bez klikova, što je razumljivo, jer ima funkciju kompasa. Nazupčen je sa strane, koso se spušta prema rubu kućišta. Širina iznosi 4,6 mm.
Poklopac kućišta je ušarafljen, transparentan i sačinjen je od poliranog nerđajućeg čelika i mineralnog stakla, kroz kojieg je vidljiv mehanizam sata, kao i podatak, da sat dolazi iz jula, 2015 godine.
Prilično kratki i široki lugovi doprinose učinku masivnog, čvrstog i kompaktnog kućišta. Brušeno je jednakomerno, bez prisustva oštrih ivica. Sat dobro stoji na ruci i može se reći, da daje pravi osećaj za svrhu, kojoj je prvenstveno namenjen.
Prednje staklo je je napravljeno iz ojačanog minerala –hardlexa, koji je dobro odporan na ogrebotine i dovoljno elastičan, da ga je skoro nemoguće razbiti. Nalazi se u istoj razini kao unutrašnji rub bezela. Prozor za dan i datum se nalazi na pozciiji 3. Prečnik staklene površine iznosi 34,6 mm i omogućava odličan pregled i očitavanje podataka sa brojčanika. Brojčanik je maslinasto zelene boje. Markeri su bele boje, uovičeni su srebrnim rubom i postavljenisu na površinu brojčanika. U celini su premazani sredstvom za luminaciju. Kazaljke su bele boje i cele su premazane sredstvom za luminaciju. Široke su i oštre su na vrhu. Spadaju u grupu takozvanih mač kazaljki. Kazaljka za sat je kratka i ne dotiče se markera, dok minutna kazaljka prekriva indekse. Sekundaru krasi kombinacija belog donjeg dela i crvene gornje trećine, gde se na početku nalazi luminiran deo u obliku trougla.
Težina sata sa originalnom narukvicom iznosi 95g. Deklarirana vodoodpornost iznosi 10 ATM odnosno 100 metara. Narukvica je napravljena iz grubog tekstila i radi se o takozvanoj, Nato varijanti.
Potpisana kopča je napravljena iz brušenog čelika.
Sat pokreće automatski mehanizam Seiko 4R36. Sadrži 24 rubina, frekvencija iznosi 21.600 b/h i ima rezervu snage od 41 sat.Komplikacije mehanizma su dan i datum. Ima hacking funkciju, kod koje se sekundara prilikom podešavanja vremena zaustavlja. Ovaj kalibar se pojavio u Seikovim modelima 2011 godine i naslednik je 7S26 kalibra. Ugrađuje se u diver satove, Seiko 5 liniju i u neke od modela iz SARB linije. Za ovo vreme se pokazao kao vrlo pouzdan i tačan. Seiko je sa njim najavio nadgradnju i unapređenje u odnosu na 7s26.
Luminacija sata je odlična. Čista i dugotrajna.
Sat dolazi u maloj, jednostavnoj i vrlo čvrstoj kutiji, maslinasto zelene boje. Na vrhu je natisnut logo Seiko. Solidna ambalaža, tipična za proizvođača, koji ovim elementom ispunjuje najpotrebnije zahteve.
Ko želi, da ima primeran sat za aktivnosti u prirodi, kao što su lako planinarenje, izviđaštvo, logorovanje, lov, ribolov i slično, a pritome želi, da bude u društvu renomiranog proizvođača na automatskom pogonu, neće mu biti problem odvojiti 280 € za ovaj model.
Ne treba posebno isticati, da je sat odličan izbor za jeans i sportski način outfita. Takođe predstavlja dobar izbor za ulazak u svet horologije, a primeran je i za iskusnog poznavaoca.
Za ovaj sat sam se odlučio iz razloga, jer mi predstavlja potpuno oličenje razvoja serije Seiko 5 Sport. Inicijalna namera nastanka prvog Seika 5 Sportsmatic, 1963 godine, je bilo fokusiranje na mlade generacije domaćeg stanovništva, koje su pod uticajem beat generacije, koja je već dobro uzdrmala zemlju izlazećeg sunca, želela što više odudarati od tradicionalnog, pomalo učmalog životnog stila prosečnog japanca. Zato je Seiko 5 Sport u narednim godinama po pristupačnim cenama, redovno donosio živopisne modele, sa kojima je, ne samo pratio društevene trendove, nego ih je na svojstven način, horološki dokumentirao. To je dovelo, da je uticaj brenda postajao sve jači i u ostalim delovima sveta. Nakon revivala automatskih satova sredinom 80-tih godina, Seiko 5 Sport ponovo postaje stalan pratilac generacije, koja je tada već bila starija i imala vlastite potomke.
Skoro dve decenije kasnije, došlo je do apsurdne situacije. Ta ista generacija odbija, da ostari a sa njom i Seiko 5Sport a potomci sve više posežu po modnim brendovima. Ipak, stvari se uposlednjih 5-6 godina vraćaju u normalu i više puta sam u razgovoru sa zastupnicima ovog brenda kod nas, dobio potvrdu, da je sve više mladih, koji se odlučuju za ovu seriju. Zato su i vitrine sa Seiko 5 modelima šire i veće nego ranije i sve je više slučajeva, kada se vreme sa nekog od modela očitava u naslanjaču, kroz dioptrična stakla na očima ili preko lumea na masovnim DJ partijima. Pa tako i danas, ovaj 55-godišnji mladić izvršava svoj primaran zadatak. Pratilac je tatica mladića i njhovih sinova, mladića.
Bookmarks sajtovi